توشیح قانون تأسیس مرکز منطقهای ملل برای آسیای مرکزی و افغانستان در قزاقستان
قاسم جومارت توقایف، رئیسجمهور قزاقستان قانون ایجاد مرکز منطقهای اهداف توسعه پایدار سازمان ملل برای آسیای مرکزی و افغانستان را در شهر آلماتی توشیح کرد.
به گزارش خبرگزاری ژرفا، این قانون تفاهمنامه میان دولت قزاقستان و سازمان ملل را تصویب میکند. بیبیگل ژکسنبای، سناتور قزاق، این مرکز را دارای اهمیت استراتژیک خواند.
او گفت ایجاد این مرکز جایگاه آلماتی را به عنوان یک مرکز بینالمللی دیپلماتیک و تجارتی بیش از پیش تقویت میکند. به گفته منبع، این اقدام فرصتهای بیشتری برای معرفی اولویتهای ملی فراهم خواهد کرد.
بیشتر بخوانید: قزاقستان در پی سرمایهگذاری در معادن طلا و مس افغانستان
قزاقستان متعهد شده از سال ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۹ سالانه سه میلیون دالر داوطلبانه به مرکز اختصاص دهد. این بودجه برای تأمین تجهیزات مدرن و هزینههای عملیاتی مرکز مصرف خواهد شد.
گفتنی است طی سالهای اخیر روابط کابل و آسیای میانه روند رو به رشدی داشته است.



